orgel

Orgel

Het pijporgel, ook wel kerkorgel genoemd, is een fantastisch en groot instrument boordevol mogelijkheden. Leerlingen van Hugo Bakker krijgen les op het befaamde 18e -eeuwse Wolffertsorgel in de middeleeuwse Sint-Maartenskerk. Een klassiek kerkorgel is een instrument dat tot de verbeelding spreekt, niet alleen vanwege de afmetingen maar ook vanwege de grootse klank. 

In 1783 begon de Rotterdamse orgelmaker Andries Wolfferts aan de bouw van een orgel. Hij maakte daarbij gebruik van pijpwerk uit het orgel uit 1723 dat Matthijs Verhofstadt gebouwd had. A.F.G. Heijneman was een orgelbouwer afkomstig uit Duitsland maar gevestigd in Nijmegen. Hij had in 1787 het orgel in de St. Janskathedraal van Den Bosch vernieuwd. In Zaltbommel wist men zo van zijn werk en men vroeg hem in 1796, nog maar een ruime tien jaar na de bouw van het instrument, om een forse uitbreiding. Zo zijn een groot deel van de kenmerkende tongwerken van de hand van  Heijneman. 

Hugo Bakker

Hugo Bakker (1985) studeerde geschiedenis, orgel, kerkmuziek en klavecimbel aan de Universiteit Leiden, het Rotterdams Conservatorium en het Lemmensinstituut te Leuven. Zijn docenten orgel waren Bernard Winsemius, Reitze Smits en Luc Ponet. Klavecimbel en continuo studeerde hij bij Kris Verhelst. Hij volgde diverse masterclasses en won prijzen op concoursen in o.a. Maassluis en Pistoia (Italië). Daarnaast werd hem de Sweelinck-Müllerprijs 2014 toegekend. 

Hugo is als organist verbonden aan de St. Maartenskerk te Zaltbommel en is daarmee de vaste bespeler van het monumentale Wolfferts-/ Heyneman-orgel uit 1783. Als docent orgel en klavecimbel is hij verbonden aan de Muziekschool Zaltbommel. Ook is hij theoriedocent van de ‘excellence’-afdeling van de Muziekschool Amsterdam. Daarnaast schrijft hij muziekwetenschappelijke artikelen. Zijn recente cd ‘Humble regard’ ontving van het tijdschrift ‘Luister’ een Luister10. 

Vrijdag
xx.xx – xx.xx uur
Sint-Maartenskerk Zaltbommel
docent

Hoe geweldig is het op het prachtige grote orgel in de Sint-Maartenskerk te mogen spelen en de geweldige imponerende klanken door de middeleeuwse kerk te laten gaan. Wat voel je je dan ‘groot’.